Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

4 bezuinigingen voor bedrijven, van klein naar groot

Als bedrijf kun je goede tijden en magere tijden kennen. Net als consumenten zal je als ondernemer merken dat alles duurder is geworden. Daar moet je zelf in mee om overeind te blijven, en zo wordt alles inderdaad voor iedereen duurder. Maar dat neemt niet weg dat je zelf toch een deel van de pijn blijft voelen en het budgettair gezien wat krapper krijgt. Dat noopt tot bezuinigingen, maar hoe ga je dat dan doen? We stellen vier opties voor bezuinigingen voor, gerangschikt van klein naar groot.

Besparen op kantoorbenodigdheden

Een relatief eenvoudige, kleine manier om te bezuinigen is door het verbruik van kantoorbenodigdheden te verminderen, of in ieder geval de kosten ervan omlaag te krijgen. Dit kan door het overstappen naar digitale documenten waar mogelijk om verbruik van papier en inkt te verminderen. Gedragsveranderingen zoals standaard dubbelzijdig afdrukken van documenten die wel noodzakelijk zijn om afgedrukt te worden, draagt ook bij aan het terugbrengen van de kosten. Maar mogelijk kan ook de printerinkt zelf goedkoper, zeker als je nu van officiële inktcartridges gebruik maakt. Je kunt immers ook overstappen op veel goedkopere huismerkcartridges die óók werken. Die zijn er voor de meeste printers, dus het is niet moeilijk om bijvoorbeeld compatible Canon inktpatronen te vinden.

Efficiënter met energie omgaan

Hoe groter je bedrijf, hoe meer energie je verbruikt. Dat kan zeker met de hogere prijzen in vergelijking met een aantal jaren geleden flink in de papieren lopen, dus dit is zeker een knop om aan te draaien als je je vaste lasten omlaag wilt zien te krijgen. Natuurlijk is de eerste stap om te nemen het uitschakelen van verlichting en apparatuur wanneer ze niet nodig zijn. Voor het eerste kun je wellicht sensoren laten installeren, voor het tweede is bijvoorbeeld het instellen van een slaapstand een goede stap. Maar het kan ook verschil maken om gebruik te gaan maken van energiezuinige ledverlichting en slimme thermostaten waarmee je je stookgedrag beter onder controle kunt krijgen.

Thuiswerken stimuleren en verhuizen naar een kleiner kantoor

Als werkgever heb je te maken met de lasten die komen kijken bij het hebben of huren van een bedrijfspand. Als je op dit gebied kunt indikken, kan dat een flink verschil maken voor je vaste lasten. Dat kun je bereiken door minder werkplekken nodig te hebben, omdat je dan een kleinere ruimte kunt gaan betrekken die minder kost. Om dat voor elkaar te krijgen zonder je werknemersbestand uit te dunnen, kun je thuiswerken gaan stimuleren. Veel werknemers anno nu vinden het juist prettig om een deel van de tijd thuis te kunnen werken. Als je dit goed coördineert, kan het je een aantal (flex)werkplekken schelen.

Personeelsbestand uitdunnen

Als de nood echt aan de man is, kan het uitbetalen van medewerkers op de tocht komen te staan. Niet alleen is dat een acuut probleem voor de werknemers in kwestie, maar het is vaak ook een voorbode voor een faillissement. Het werkgeverschap is een kostbare affaire. Als je aan ziet komen dat je mogelijk in betalingsproblemen gaat komen, is het echt zaak om je personeelsbestand uit te dunnen. Dat kun je doen door vertrekkende medewerkers niet te vervangen of actief mee op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever voor de medewerkers in kwestie. Ontslaan is vaak kostbaar en dus niet de beste optie.

Het liefst wil je natuurlijk niet hoeven bezuinigen. Goed financieel beheer is cruciaal om dat te voorkomen. Schakel als je kunt een accountant in om je financiën goed te monitoren en erover te rapporteren. Zo krijg je tijdig inzicht in hoe je bedrijf er écht voorstaat en of er maatregelen nodig zijn om de broek op te kunnen houden. Natuurlijk kosten die diensten geld, maar ze kunnen wel helpen om grote ellende te voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *