Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Als ondernemer kom je er niet onderuit: boekhouding. Niet bepaald de reden dat je gekozen hebt voor een eigen onderneming. Heb jij ook zo’n hekel aan dit vervelende maar noodzakelijke klusje. In dit artikel delen we vijf boekhoudtips voor ondernemers.
Als je bedrijf en kapitaal groot genoeg is kun je de boekhoudtaken die je heel vervelend vindt of waar je jezelf niet capabel genoeg voor acht ook uitbesteden. Zo houd je meer tijd over voor dingen waar jouw onderneming echt om draait. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op zwolse-adviesgroep.nl. Hier kun je hulp vinden bij allerlei vervelende boekhoudtaken.
Een onderneming draait om winst maken en geldstromen. Het is daarom zaak om alles wat met uitgaven en inkomsten te maken heeft direct te regelen. Heb je een dienst geleverd? Stuur direct de factuur. Heb je een factuur ontvangen? Betaal hem direct! Dit zijn geen dingen die je moet laten wachten tot je wekelijkse administratierondje. Zet ook altijd een betaaltermijn op de factuur!
Maak regelmatig een back up van alles op je computer wat gerelateerd is aan de zaak. Het zou een fiscaal drama zijn wanneer je computer kapot gaat en je alle boekhouding van het bedrijf in een keer kwijt bent! Werken in een cloud is ook erg handig!
Administratie vinden we vervelend en daarom stellen we het snel uit. We weten allemaal dat van uitstel afstel komt. Om te voorkomen dat de administratie zich opstapelt is het zaak om vaste momenten in de week te hebben waarop je de administratie doet. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf doe je dit één keer per week tot eens in de zoveel dagen. Als je het lastig vind om lang achtereen aan je administratie te zitten, werk dan in korte shifts en wissel het af met korte pauzetjes of taken binnen je onderneming waar je wel energie van krijgt.
Bewaar al je boekhouding overzichtelijk in mapjes op je computer. Maak één overkoepelende map met submapjes. Hou het zo overzicht mogelijk door bijvoorbeeld binnen het submapje facturen ook nog eens submapjes te maken waarin je facturen kunt sorteren op BTW-percentage. Dat maakt de BTW-aangifte aan het eind van het kwartaal een stuk makkelijker. Maak ook een sub-mapje met inkomende bestanden die te maken hebben met de administratie van je bedrijf.