Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Aandacht voor de manier van werken

Bepaalde persoonlijke kenmerken komen relatief vaak voor bij ondernemers. Zo zijn het bijvoorbeeld echte doeners. In plaats van eerst heel lang ergens over nadenken en over debatteren, willen ze dingen het liefst zo snel mogelijk oppakken. Daarnaast hebben ze een grote betrokkenheid bij de producten of diensten én voelen ze een sterke band met hun klanten. Daarom worden kosten noch moeite gespaard om klanten tevreden te stellen. Dit zijn uiteraard positieve kenmerken, maar ze kunnen ook nadelige gevolgen hebben. Hieronder lees je meer over hoe je met Lean Six Sigma vooral de voordelen van dergelijke denkwijzen inzet.

Klant is koning

Tevreden klanten hebben, dat is eigenlijk het hoofddoel van ondernemen. In plaats van de focus te leggen op wat jouw aanbod aan producten of diensten is, is het beter te focussen op wat de vraag van de klant eigenlijk is. Sommige ondernemers trekken dit wat te ver door, en bewegen hemel en aarde om hun klanten van dienst te zijn. Hoewel dit zeker nastrevenswaardig is, is het ook de vraag hoelang dit (financieel) vol te houden is.

Een belangrijke vraag is dus: Hoe creëer ik zoveel mogelijk klantwaarde? Maar een andere belangrijke vraag is ook: hoe kan ik hierbij verspilling voorkomen, en zo efficiënt mogelijk werken? Een datagedreven, strategische benaderingen van procesverbetering die deze denkwijzen verenigt, is Lean Six Sigma. Deze verandermanagementtool die intussen alweer bijna 25 jaar geleden ontstond uit een combinatie van de managementsystemen Lean en Six Sigma draait enerzijds om sturing op consistente en hoge kwaliteit en anderzijds op kostenreductie door eliminatie van overbodige elementen.

De belangrijkste kernteamniveaus binnen Lean Six Sigma

Mensen kunnen met Lean Six Sigma op verschillende niveaus opereren. Ondernemers hebben het meest baat bij een Lean Six Sigma Black Belt. Iemand met dit certificaat weet hoe hij of zij grote verandertrajecten in gang moet zetten en begeleiden. Daarbij kan hij of zij een managementvisie aan verbeteringen koppelen. Eventuele medewerkers kunnen een Lean Six Sigma Green Belt hebben, zodat zij binnen hun eigen werkzaamheden verbeterpunten kunnen identificeren en oppakken. Zowel voor een Lean Six Sigma Green Belt als Black Belt kun je terecht bij MKPC.

Voortdurend verbeteren om relevant en winstgevend te blijven

De afgelopen jaren hebben we met de ene na de andere crisis te maken gehad. Het is daarbij belangrijker dan ooit dat ondernemingen flexibel zijn, om goed in te kunnen springen op veranderende omstandigheden. Lean Six Sigma zet sterk in op continue verbetering. Alle medewerkers binnen de onderneming krijgen verantwoordelijkheid om te kijken hoe zij enerzijds kosten kunnen besparen en anderzijds de kwaliteit kunnen verbeteren.