Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Focus je als ondernemer niet uitsluitend op online marketing

Ondernemers leggen de focus in de afgelopen jaren steeds vaker op online marketing. Met name Search Engine Optimization (SEO), vrij vertaald naar zoekmachine optimalisatie, wordt hierbij opgenomen in de marketingstrategie. Doel hiervan is beter vindbaar te zijn in de zoekmachine, om zo een groter aantal bezoekers naar de eigen website te trekken. Risico hiervan is dat het belang van offline marketing uit het oog verloren wordt. Denk aan flyers bedrukken om deze huis-aan-huis te laten bezorgen, of uit te delen op een grote beurs. Of denk aan het gebruik van een advertentie in een lokale krant. In dit artikel lees je meer over het nut en belang van offline marketing voor ondernemers. 

Werken aan de uitbreiding van je naamsbekendheid 
Een van de voornaamste redenen om voor offline marketing te kiezen naast online marketing, is de impact hiervan op de naamsbekendheid van de organisatie. Zou je uitsluitend online marketing gebruiken om je naamsbekendheid te verbeteren, dan zou dat flink drukken op het marketingbudget. Online marketing is geschikter voor advertenties gericht op een specifieke doelgroep. Met offline marketing bereik je in korte tijd een breed publiek. Naast flyers drukken is bijvoorbeeld ook een brochure laten drukken interessant. Deel deze uit op een beurs, of leg deze op een centrale plek in je kantoorpand. Bezoekers en klanten zullen door de brochure bladeren wanneer zij moeten wachten. 

Tip: zorg dat de bedrukte marketingmiddelen qua kleuren en bijvoorbeeld lettertype passen bij je huisstijl. Verschillende online drukkerijen bieden een handige tool op hun website aan, waarmee je het ontwerp voor een brochure, flyer of bijvoorbeeld visitekaartje zelf maakt. Je kunt de producten rechtstreeks vanuit een dergelijke tool bestellen. 

Zoek naar de balans tussen online- en offline marketing 
Bij het uitdenken van de marketingstrategie voor jouw onderneming is het zaak om de balans te vinden tussen beide vormen van marketing. Gebruik offline marketing om de naamsbekendheid van je bedrijf te verbeteren en zo vertrouwen te winnen bij een groot publiek. Combineer deze vorm van marketing vervolgens met online marketing om een specifieke doelgroep te prikkelen en hen aan te zetten tot het afnemen van een product. 

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een consument gemiddeld zeven contactmomenten met een bedrijf nodig heeft, alvorens zij een product of dienst afnemen. De combinatie van offline- en online marketing maakt dat dit aantal relatief snel gehaald wordt. Op welke manier maak jij momenteel al gebruik van beide vormen van marketing? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *