Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Iedere werkgever heeft weleens te maken gehad met werknemers die al te graag hun telefoon erbij pakken tijdens werktijd. Dit kan leiden tot verminderde productiviteit en focus, dus het is belangrijk om als werkgever hiermee om te gaan. In dit artikel bespreken we verschillende manieren waarop je als werkgever kunt omgaan met telefoongebruik op de werkvloer. Want laten we eerlijk zijn, in de huidige tijd waarin we bijna alles online en dus ook via onze telefoon doen, is het best lastig om het gebruik helemaal te verbieden. Nu zien we wel dat met name scholen hier een stuk strakker op zijn, maar is dit in het bedrijfsleven, vooral als het gaat om bepaalde functies bijna niet te doen of zelfs onmogelijk.
Het is essentieel om als werkgever een duidelijk beleid op te stellen met betrekking tot het gebruik van telefoons op de werkvloer. Geef in dit beleid aan wat wel en niet acceptabel is, en wat de consequenties zijn bij overtreding ervan. Door transparant te zijn over de regels omtrent telefoongebruik, creëer je duidelijkheid voor zowel de werknemers als jijzelf. Het kan namelijk heel goed zijn dat je even wat moet opzoeken voor een klant of moet wachten op iemand en ondertussen even in het beste online casino een potje poker speelt. Zolang je werk niet onder lijdt, is het voor de meeste werkgevers geen enkel probleem dat je af en toe even met je telefoon in de hand zit.
Een andere manier om telefoongebruik te verminderen is door alternatieven aan te bieden voor het gebruik van de telefoon. Denk hierbij aan het creëren van interessante pauzemomenten, zoals korte spelletjes of ontspanningsoefeningen. Op deze manier geef je werknemers een mogelijkheid om even te ontspannen zonder dat ze naar hun telefoon grijpen. Niet voor niets zien we steeds vaker dat bedrijven een tafeltennistafel in de kantine hebben staan. Los van het feit dat dit leuk is, zorgt het er ook voor dat collega’s onderling (weer) met elkaar praten.
Om als werkgever telefoongebruik effectief aan te pakken, is open communicatie van essentieel belang. Organiseer regelmatig team meetings waarin je het belang van focus en productiviteit benadrukt, en leg uit hoe telefoongebruik dit kan beïnvloeden. Door hier openlijk over te praten, creëer je begrip en bewustwording bij je werknemers.
Soms kan het helpen om werknemers bewust te maken van de consequenties van overmatig telefoongebruik. Bied daarom trainingen of workshops aan waarin je meer inzicht geeft in de impact van telefoonverslaving en hoe hiermee om te gaan. Door werknemers bewust te maken van de negatieve gevolgen, zullen zij wellicht zelf gemotiveerd zijn om hun telefoongebruik te verminderen.
Als werkgever heb je een belangrijke rol in het bepalen van de werkcultuur op de werkvloer. Geef daarom als werkgever het goede voorbeeld en beperk zelf ook je telefoongebruik tijdens werktijd. Door het goede voorbeeld te geven, zullen werknemers eerder geneigd zijn om jouw gedrag te volgen.