Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Waarom is het zo moeilijk om een relatiegeschenk te kiezen?

Veel ondernemers bedienen zich nog steeds van het relatiegeschenk. Dit temeer omdat de Belastingdienst hierin voorziet door het tot een bepaald drempelbedrag aftrekbaar te maken. Maar de intentie om een relatiegeschenk te geven is gemakkelijk voorgenomen, terwijl het kiezen van een slim relatiegeschenk juist ontzettend lastig kan zijn. Er zijn allerlei zaken waar je rekening mee moet houden, want zomaar iets kiezen is onverstandig. We bespreken een aantal punten die het kiezen van een relatiegeschenk bemoeilijken.

Inspelen op behoefte

Een relatiegeschenk moet nuttig zijn. Het moet niet door de ontvanger al snel in de prullenbak gegooid worden omdat hij of zij er niets mee kan of het nut er niet van inziet. Om dat te voorkomen, is het slim om in te spelen op een behoefte. Daarvoor kun je specifiek naar de ontvanger zelf kijken, maar als je een grotere groep mensen hetzelfde geschenk wil kunnen geven, is dat natuurlijk minder zinnig. In dat geval kun je ook kijken naar actuele ontwikkelingen en of die je naar een bepaald item toewijzen dat succes kan hebben al relatiegeschenk. Een voorbeeld is het uitfaseren van wegwerpbekers in de horeca als gevolg van de SUP-regeling. OV-gebruikers die onderweg koffie willen drinken krijgen hiermee te maken en zijn gebaat bij een eigen herbruikbare koffie-to-go beker die ze kunnen laten vullen. Jij kunt die koffiebekers bedrukken met je bedrijfslogo en als relatiegeschenk weggeven.

Duurzaamheid in het achterhoofd

Dan is er nog een andere actuele ontwikkeling die je bij voorkeur in alle gevallen moet meenemen, en dat is het thema duurzaamheid. Dat staat vol op de agenda. Zeker bedrijven liggen onder een vergrootglas als het op duurzaamheid aankomt. Dat betekent dat je het moet meenemen in je keuze voor een relatiegeschenk. Het moet binnen dat thema passen in de zin dat het op de een of andere manier duurzaamheid bevordert, in plaats van het tegenovergestelde te doen. Houd je er geen rekening mee, dan loop je een aanzienlijke kans op klachten. Waar het op duurzaamheid aankomt, is men tegenwoordig immers zeker bereid om een gegeven paard in de bek te kijken.

Wat wil je ermee bereiken?

Los van het feit dat je niemand voor het hoofd wil stoten en ook niet wilt investeren in iets waar de ontvanger niets aan heeft, wil je zelf natuurlijk ook iets bereiken met je relatiegeschenk. Het is belangrijk om je relatiegeschenk daarop uit te kiezen. Wil je echt een band versterken met een relatie? Dan loont het om een wat persoonlijker en luxer relatiegeschenk te geven als duidelijke blijk van waardering. Maar zie je je relatiegeschenk als een kans voor marketing, dan is het zaak om iets te kiezen dat echt kan bijdragen aan het vergroten van je naamsbekendheid. Daarbij moet je je vooral richten op items die in het openbaar gebruikt worden op plekken waar ze door veel mensen gezien kunnen worden. Als jouw logo er dan op prijkt, is dat (bijna) gratis marketing.

Deze zaken maken het kiezen van een relatiegeschenk dus ingewikkelder. Tegelijkertijd geven ze echter ook richting aan welke kant je op moet denken. Het zijn ook filters die je uiteindelijk tot een aantal interessante opties kunnen leiden. Een ding staat in ieder geval buiten kijf: je maakt een investering waar een bepaalde gedachte achter zit, en daarom moet je het ook serieus aanpakken. Anders is het waarschijnlijk zonde van het geld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *