Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Zoekwoordenonderzoek is een groot onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Doe dit en achterhaal welke termen je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar producten, diensten en informatie. Dit stelt je in staat om je content en marketing beter af te stemmen op hun behoeften. Daardoor ontvangt je website meer organisch verkeer en behaalt het betere resultaten. Daarom kijken we in dit artikel naar waarom zoekwoordenonderzoek doen belangrijk is en meer.
Zoekwoordenonderzoek is het proces waarbij je onderzoekt welke woorden en zinnen mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie online. Het doel is om die zoekwoorden te vinden die je helpen om relevant en zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Zoekwoorden variëren in lengte en intentie. Short-tail zoekwoorden bestaan uit één of twee woorden en hebben meestal een hoog zoekvolume. Long-tail zoekwoorden zijn langer en specifieker maar hebben vaak minder concurrentie. Merk gebonden zoekwoorden zijn termen die specifiek betrekking hebben op jouw merk. Zoals de naam van je bedrijf of product. Zoekintentie verwijst naar de reden waarom iemand een zoekopdracht uitvoert. Zoeken ze naar informatie, zijn ze klaar om een aankoop te doen of zoeken ze gewoon een specifieke website? Het begrijpen van de zoekintentie is belangrijk om je content daarop af te stemmen.
Zoekwoordenonderzoek geeft je inzicht in de woorden en zinnen die klanten gebruiken. Door SEO voor lokale bedrijven kun je begrijpen wat hun behoeften en pijnpunten zijn. Inhoud die is afgestemd op de specifieke vragen en interesses van je doelgroep heeft een grotere kans. Een grotere kans om hoger te scoren in zoekresultaten en om bezoekers om te zetten in klanten. Daarnaast kun je door te analyseren welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken, gaten ontdekken in hun strategie. Dat wetende kun je dan weer een eigen unieke aanpak ontwikkelen.
Er zijn een aantal voordelen van zoekwoordenonderzoek. Deze staan hieronder kort stuk voor stuk toegelicht:
Doelgerichte marketing
Door de juiste zoekwoorden te kiezen kun je je marketing richten op een doelgroep. Een doelgroep die al geïnteresseerd is in je producten of diensten.
Meer organisch verkeer
Het optimaliseren van je content voor relevante zoekwoorden verhoogt de kans dat je website gevonden wordt. Die wordt dan gevonden door mensen die actief op zoek zijn naar jouw aanbod.
Hogere conversiepercentages
Wanneer je bezoekers aantrekt die al geïnteresseerd zijn is de kans groter dat ze overgaan tot een actie.
Verbeterde contentplanning
Zoekwoordenonderzoek helpt je om onderwerpen te vinden die relevant zijn voor je publiek. En soms ook waar je concurrenten geen aandacht aan besteden.
Maak een lijst van mogelijke zoekwoorden die aansluiten bij je bedrijf of niche. Dit kunnen termen zijn die je vaak hoort van klanten, maar ook synoniemen en varianten. Tools zoals Google Keyword Planner, Ahrefs en SEMrush geven inzicht in zoekvolumes en concurrerende zoekwoorden. Daardoor kun je jouw initiële lijst verfijnen. Onderzoek daarna de zoekresultaten voor bepaalde zoekwoorden om te bepalen welke intentie erachter zit. Zijn gebruikers op zoek naar informatie, producten of specifieke merken? Kom daarachter. Bekijk welke zoekwoorden je concurrenten targeten en hoe hun content is gestructureerd. Dit geeft je ideeën voor eigen content en strategie. Wil je dit liever niet zelf doen? Schakel dan een Online marketing agency in. Hun expertise zal je verder brengen.
Short-tail zoekwoorden bestaan meestal uit een enkel woord of een korte combinatie van woorden. Ze hebben een hoog zoekvolume wat betekent dat veel mensen ze gebruiken. Dit brengt echter vaak sterke concurrentie met zich mee. Long-tail zoekwoorden zijn langere zinnen die specifiek gericht zijn op een niche. Hoewel ze een lager zoekvolume hebben trekken ze doelgerichter verkeer aan. Zoekwoorden met een hoog volume genereren aanzienlijk verkeer, maar de concurrentie is ook hoog. Niche zoekwoorden hebben lagere zoekvolumes maar vaak ook minder concurrentie. Het vinden van een balans tussen beide helpt bij het ontwikkelen van een veelzijdige zoekwoordenstrategie. Long-tail zoekwoorden bieden vaak een hoger conversieratio omdat ze de zoekintentie nauwkeuriger weerspiegelen. Ze zijn specifiek waardoor je beter kunt inspelen op wat je doelgroep echt wil.
Er zijn een aantal stappen die je moet nemen om je content te optimaliseren aan de hand van zoekwoordenonderzoek doen. Die stappen zijn onderstaand kort één voor één toegelicht.
Het implementeren van zoekwoorden in content
Zodra je de juiste zoekwoorden hebt gekozen moet je deze op een natuurlijke manier in je content opnemen. Plaats ze in de titels, subkoppen en alinea’s zonder dat het geforceerd of overmatig aanvoelt. Het doel is om waardevolle informatie te bieden die aansluit op de zoekintentie.
Zoekwoorddichtheid
Een goede zoekwoorddichtheid ligt tussen de 1-2%. Dit percentage zorgt ervoor dat zoekmachines begrijpen waar je pagina over gaat zonder dat het lijkt op ‘keyword stuffing’. Keyword stuffing kan je ranking benadelen en omlaag halen.
Interne links en zoekwoorden
Gebruik interne links om bezoekers naar andere relevante pagina’s op je site te leiden. Het koppelen van gerelateerde inhoud helpt bij het versterken van zoekwoorden en biedt gebruikers een betere ervaring.
Zoekwoordonderzoek blijven herhalen
Zoekgedrag en trends veranderen voortdurend. Wat vandaag populair is kan over een paar maanden minder relevant zijn. Het is daarom van belang om je zoekwoordenonderzoek regelmatig te herhalen en je strategie dienovereenkomstig aan te passen.
Regelmatige concurrentieanalyse
Net als zoektrends verandert de concurrentie in de markt. Voer regelmatig analyses uit om te zien welke nieuwe zoekwoorden je concurrenten gebruiken en hoe ze hun inhoud optimaliseren.
Nu weet je waarom zoekwoordenonderzoek doen belangrijk is. Ook weet je hoe je een begin kan maken aan zulk onderzoek. Je kent nu ook de voordelen ervan.