Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Wat je minimaal moet weten over trends volgen

Trends komen en gaan. En op de hoogte zijn van trends is essentieel om bij te blijven en vooruit te kijken. Voor jezelf als zzp’er in je thuiskantoor of voor je groeiende bedrijf met steeds meer collega’s; je doet altijd je voordeel door te weten welke trends nu en toekomstig van invloed zijn.

Het lastige van trends? Ze zijn niet altijd duidelijk gelabeld en soms zijn ze voorbij voordat je er erg in hebt. Lees meer over de praktische tips & tools omtrent verschillende soorten trends.

Gegevens omzetten in informatie

Volgens de Van Dale gaat het bij een trend om een ontwikkelingslijn, een neiging of een richting. Trends worden meestal in verband gebracht met mode, kapsels, interieur of reizen. Van kleuren en prints tot snit en van stijlen tot locaties; in alles kun je inmiddels wel een trend proberen te ontdekken. Want ken je de trend en pas je je aan, dan hoor je erbij.

Maar trends gaan verder. Voor bedrijven zijn trends – in eigen beheer doen of uitbesteden, digitaal van thuis uit werken of toch weer en masse terug naar kantoor – van belang voor het voortbestaan van de organisatie.

Bedrijven die niet met trends meegaan en zich er niet voor de lange termijn op voorbereiden, missen vaak de boot. Het ontdekken van trends is dan ook een vak apart. Het begint met het verzamelen van gegevens om hier informatie uit te halen. Vervolgens moet je met die informatie in je achterhoofd significante keuzes maken.

Informatie analyseren en trends signaleren

Die keuzes kun je alleen maken als je in staat bent om alle informatie die voor je neus ligt te analyseren en op waarde te schatten. Vergelijkingen met vorige jaren en nieuwe elementen die je niet eerder zag, geven een richting aan.

Met deze richting bepaal je of een trend van meer blijvende aard is. Dan verschuift het van iets ‘tijdelijks’ en ‘modegevoeligs’ naar een permanentere vorm: een ontwikkeling. Het beroep van trendwatcher is best complex en dus niet voor niks een intrigerende bezigheid.

Het gemak van trendrapporten

Om je al die moeite van het analyseren en signaleren te besparen, bestaan er trendrapporten. Zo’n trendrapport aanvragen levert je de belangrijkste trends op en ze zijn ook nog eens overzichtelijk gepresenteerd.

Je gaat direct naar de categorie die voor jou het meest boeiend of relevant is. Denk onder andere aan milieu, maatschappij, economie, technologie en consument. Daarna filter je er de trends uit die voor jou als persoon of bedrijf van onderscheidend belang zijn.

Zo’n trendrapport in je mailbox bespaart je een hoop tijd en moeite. En de energie die je niet zelf in het uitpluizen van mogelijke trends hoeft te steken, blijft over voor wat er voor jou in het leven écht toe doet. Handig toch!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *