Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Wanneer je als bedrijf uitsluitend of hoofdzakelijk levert aan zakelijke klanten dan vraagt dat om een specifieke aanpak. Zakelijke klanten willen snel hun bestellingen kunnen doen, ze hebben immers een volle agenda met hun eigen werk. Ze houden niet van poespas en willen snel weten waar ze aan toe zijn. Het is dus zaak om je website toegankelijk te maken voor deze markt. Een uitgekiende b2b e-commerce strategie kan daarbij helpen. Door je klanten op de juiste manier te benaderen zullen ze het prettig vinden om zaken met je te doen.
Het is belangrijk om je productinformatie op orde te hebben. Vooral zakelijke klanten willen weten wat ze kopen. De informatie moet dus volledig en actueel zijn. Door gebruik te maken van een product information management systeem kun je eenvoudig productinformatie toevoegen of wijzigen. Je kunt ook direct aangeven of een product op voorraad is of dat dit moet worden besteld bij het plaatsen van een order. Bij B2B worden de prijzen vaak niet vermeld, die worden gegeven bij het aanvragen van een offerte. Op die manier kun je afhankelijk van de grootte van de order de prijs bepalen. Uiteraard doe je dit exclusief BTW, deze wordt later verrekend bij het opstellen van de factuur.
Als je klanten hebt die regelmatig hetzelfde bestellen, dan is het heel klantvriendelijk als er met een paar muisklikken een herhaalde bestelling kan worden geplaatst. Denk bijvoorbeeld aan balpennen met logo, briefpapier of verpakkingsmateriaal met het logo van het bedrijf. Dit soort zaken zijn vaak regelmatig nodig in een bedrijf. Het is dan prettig als de klant kan inloggen en direct zijn bestelling kan doorgeven. Als daar dan ook nog snelle levering aan gekoppeld is dan zit je helemaal goed.
Het is niet meer van deze tijd om een vraag per e-mail of via de chatfunctie op je website pas na dagen te beantwoorden. Een klant, en zeker een zakelijke klant, wil zo snel mogelijk een reactie. Doe je dat niet dan is de kans groot dat de order inmiddels al bij een concurrent is geplaatst. Zorg er dus voor dat je klantenservice goed functioneert. Vraagt een klant een offerte aan dan verstrek je die als het even kan dezelfde dag of hooguit binnen 1 of 2 werkdagen, afhankelijk van de aard van de order. Dit geldt overigens ook voor particuliere klanten. Ook die kun je niet meer afschepen met een reactietermijn van 5 werkdagen.
Een zakelijke klant heeft niet dezelfde rechten als een consument als het gaat om kopen op afstand. Maar toch kan het gebeuren dat een zakelijke klant niet tevreden is over een geleverd product. Het is dan belangrijk dat je hier snel en adequaat op reageert. Is een product beschadigd, dan zorg je ervoor dat dit zo snel mogelijk wordt omgeruild. Is de klant niet tevreden over de kwaliteit dan bied je een alternatief indien mogelijk. Zeker bij een grote order, of als de klant wellicht vaker zal gaan bestellen, is het natuurlijk van groot belang om de klant tevreden te houden.