Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Er zijn diverse situaties waarin het bepalen van de waarde van een bedrijf van groot belang kan zijn. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een concurrent om het marktaandeel van je eigen onderneming te vergroten. Of bij de verkoop van je bedrijf wanneer je, vanuit persoonlijke overwegingen, klaar bent voor een volgende stap. Het waarderen van een bedrijf is echter een complexe taak. Het is daarom verstandig om een specialist in bedrijfsovernames in te schakelen voor ondersteuning. Deze specialisten begeleiden je niet alleen bij de waardering, maar ook bij de overige stappen in het aan- of verkooptraject. Ze maken vaak gebruik van de DCF-methode, waarbij DCF staat voor Discounted Cash Flow. In dit artikel lees je meer over hoe deze methode werkt.
Waarde van bedrijf bepalen met DCF-methode
Een van de eerste stappen van een bedrijf verkopen is het vaststellen van de waarde van het bedrijf. Je wilt weten wat de organisatie straks ongeveer op moet brengen. Houd er hierbij direct rekening mee, dat de waarde van een bedrijf niet gelijk staat aan de prijs ervan. De prijs kan als gevolg van verschillende factoren (dealmaking, marktomstandigheden, etc.) lager of juist hoger uitvallen.
Bij de DCF-methode (Discounted Cash Flow) wordt de waarde van een organisatie bepaald door te kijken naar de verwachte toekomstige kasstromen. Deze toekomstige operationele vrije kasstromen worden verdisconteerd naar hun huidige waarde. Om deze huidige waarde te berekenen, wordt rekening gehouden met factoren zoals het tijdsaspect en het risicoprofiel van de organisatie. Een onderneming met een hoog risicoprofiel heeft bijvoorbeeld een grotere kans dat de verwachte toekomstige kasstromen niet volledig gerealiseerd zullen worden, wat leidt tot een lagere huidige waarde van de organisatie.
Gedetailleerde en nauwkeurige methode voor bedrijfswaardering
Specialisten beschouwen de DCF-methode (Discounted Cash Flow) als een van de meest gedetailleerde en nauwkeurige benaderingen voor het berekenen van de waarde van een bedrijf. Deze methode richt zich niet alleen op de actuele staat en historische prestaties van een organisatie, maar kijkt vooral naar de verwachte toekomstige waarde op lange termijn. Dit maakt het voor potentiële kopers gemakkelijker om een reële prijs te bepalen.
De DCF-methode biedt de mogelijkheid om rekening te houden met factoren zoals toekomstige uitbreidings- en vervangingsinvesteringen, de verwachte personele bezetting, en bedrijfsspecifieke kansen. Ook aspecten zoals innovatie en de daaruit voortvloeiende groeimogelijkheden voor een organisatie kunnen worden meegenomen. Deze groeimogelijkheden kunnen voortkomen uit innovatie, maar ook uit het betreden van nieuwe markten of de aanschaf van nieuwe machines.